ماجرای مک فارلین دستاورد سیاسی ایران در فتح فاو
معبر:وبلاگ تخصصي دفاع مقدس
آخرين مطالب

پیکر شهید برونسی کشف شد

همه دوستان من

برگی از خاطرات یک شهید( روزه بی سحری )

باز دلم هوای شلمچه کرده است

لحظه شهادت دو بسیجی

اتفاقی در یک قدمی اسارت

شهادت از نگاه خبرنگاران جهان

خدا این بچه‌های نیم وجبی را شهید کند

روایتگری ارثیه ی مادر(س) است

چشمان بارانی جوانان در شلمچه

به همه بگو اینجا دهلاویه است!

وقتی مرتضی موجی شد!

آداب زیارت نور

اولین گزارش از سفر به مناطق جنگی(2)

اروند؛ جایی که دیوانه‌ام می‌کند

اولین سفرنامه مناطق جنگی

پندهای رهبر برای روایتگران نور

25 هزار زائر سرزمين‌هاي نور در دزفول اسكان مي‌يابند

آنجا که دلم جاماند...

در جمع زائران سرزمین نور ...

آرشيو مطالب

ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389

پيوندهاي روزانه

گوگل
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
آرشيو پيوندهاي روزانه

پيوندها

استخاره با قرآن کریم
خرید پستی
اس ام اس فلسفی عاشقانه
سمپادی ها
زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605] »دختر جنجالي در مسجدالحرام + عکس[4007] »زايمان يک دختر در حمام+ عکس[4371] »با اين دختر ازدواج کنيد و جايزه بگيريد+عکس دختر[3567] »آدرس فيس بوک و تصوير الناز شاکردوست+عکس[3618] »ببين اين دختر خوشگله رو مي پسندي؟[5053] »ماجراي زن طلاق گرفته+عکس[2600] »زن کاملا عريان در خيابانهاي اصفهان!!+عکس[7427] »عجب قليوني ميکشه اين دختره واي واي[2814] »اينم لحظه کشف حجاب در تيم ملي ايران +عکس[3555] »اين زن بخاطر بزرگي سينه اش اخراج شد!+عکس[3413] »آيا خواهر نيوشا ضيغمي رو ديديد؟[2823] »افزايش قد بصورت نامرعي و ارزان[349] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[2595] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[2477] »مدرسه دخترانه يهوديان در تهران (عکس)+1391[4483] »لباس اين خانوم هر روز کوتاه تر مي شود ! / عکس[2621] »عشوه جنجالي شيوا بلوريان+عکس[5314] »تصوير يک خانم بي حجاب از صداوسيماي ايران[4375] »شوهر بي ريخت بهنوش بختياري+عکس[5467] »عکس همسر آرايش کرده قهرمان المپيک ايران[2426] »دختر ايراني موتورسوار با شلوار و لباس تنگ+عکس[2414] »تيم فوتبال دختران پرسپوليس قبل از انقلاب+عکس[1212] »عکس لخت شدن يک خانم در فرودگاه[2742] »عکس صحنه اي که سانسور شد![2206] »تصاوير ناياب دختران مانتو پوش در تهران[1864] »تصاوير خيلي ناجور از شناي مختلط در مازندران[2319] »خانمها اين عکس را نبينند[2033] »تفاوت حمام زنان و مردان / عکس[1433] »دختر هندي خوشگل در ايران غوقا کرد+ عکس زيبا[2637] »حرکت جالب دو دختر 17ساله خوشگل+عکس[1350] »ماجراي زن بهداد سليمي در المپيک لندن روشد+عکس[1855] »عکس سمر بازيگر زيباي عشق ممنوع با يک مرد ايراني[1701] »عکس ليلا بلوکات و خواهراش[605عکس هاي دختر بازيگر در فيلم موهن توهين به حضرت محمد(ص آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي : آشنايي با نرم افزار هاي چت . ودوستيابي
music3nter
انتظارحاضر
زندگی زیباست...
Economic jihad
همت مضاعف پارسیان
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس mabar.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مترجم وبلاگ معبر

پايگاههای دفاع مقدس

سایت جامع دفاع مقدسامتداددیار رنجپایداریپایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی مفقودین و شهدای گمنامپایگاه تخصصی ادبیات دفاع مقدسپایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادتپایگاه اطلاع رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیاییچهار دیپلماتلوگوی نشریه پلاک هشت

پايگاههاي جنگ نرم

تیم جنگ نرم ایرانیان

ماجرای مک فارلین دستاورد سیاسی ایران در فتح فاو

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،جنگ ایران و عراق را از پرتغییرات ترین نبردهای عالم از بعد سیاسی، استراتژی و تاکتیک خواند و گفت: ماجرای مک فارلین یکی از دستاوردهای سیاسی فتح فاو است و پیروزی در آن آمریکا را به این نتیجه رساند که در فکر معامله با ایران باشند اما موفق نشد.

دکتر محسن رضایی در نوزدهمین نشست تخصصی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که عصر یکشنبه 26 دیماه برگزار شد، به تشریح موضوع" نقش عملیاتهای والفجر 8 و کربلای 5 در روند پایان جنگ" پرداخت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، جنگ ایران و عراق را از پرتغییرات ترین نبردهای عالم از بعد سیاسی، استراتژی و تاکتیک خواند و گفت: عملیات والفجر 8 و کربلای 5 در حقیقت یک مجموعه را شکل می دهند که در یک موج جدیدی قابل تبیین و تعریف هستند. جنگ ایران و عراق از ابتدا تا انتها هم در بعد استراتژی و هم در بعد تاکتیک ها و مسائل سیاسی تغییرات زیادی را داشته است.

عملیات کربلای 5 و والفجر 8 سرآغاز موج جدید تغییرات در جنگ

فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای 5 و والفجر 8 را سرآغاز موج جدیدی از تغییرات در جنگ تحمیلی دانست و افزود: وقتی عراق به ایران حمله کرد استرتژی که در ایران شکل گرفت، استراتژی "آزادی سرزمین ها" بود و همه به دنبال این هدف بودند.

وی افزود: سال اول با نبردهای کلاسیک ایران به جایی نرسید و در سال دوم اولین موج تغییرات در جبهه ایران رخ داد و نیروهای سپاه و ارتش با یکدیگر ترکیب جدیدی را تشکیل دادند و عملیات" ثامن الائمه" سرآغاز این تحول بود و فرماندهی و سبک نبرد و تاکتیک تغییر کرد اما استراتژی همچنان "آزادی سرزمین ها" بود که تا آزادسازی خرمشهر به همین منوال بود.

دکتر رضایی یادآور شد: از آزادسازی خرمشهر تا عملیات خیبر یک بن بستی در جنگ به وجود آمد که چندین بار ایران برای شکستن این بن بست خیز برداشت که موفق نشد که عملیات رمضان، مسلم بن عقیل و محرم و عملیات والفجر مقدماتی و عملیاتهای پشتیبان آن تا والفجر4 را می توان نام برد و ایران تا سال 62 در این بن بست قرار داشت.

وی به موج دوم تغییرات در استراتژی جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: موج دوم در خیبر و بدر در سالهای 62 و 63 شکل گرفت و تصمیم گرفتیم جنگ در آبها و جنگ در جاهایی که عراق کمتر می تواند توان نظامی خود را به کار گیرد را انجام دهیم و و با این تدبیر عملیاتی می خواستیم خلأ توان رزمی خود را پر کنیم که البته در این امر هم نتوانستیم به اهدافمان برسیم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس به سومین موج تغییرات در جبهه ایران اشاره کرد و گفت: در این زمان هم در بعد سیاسی و هم نظامی دو تصمیم مهم گرفتیم. تا قبل از فاو فرماندهی و منطقه نبرد میان ارتش و سپاه یکی بود اما از این به بعد فرماندهی و منطقه نبرد ارتش و سپاه جدا شد.

در عملیات فاو استراتژی"جنگ برای صلح" به "جنگ برای پیروزی" تغییر یافت

وی با بیان اینکه در بعد سیاسی استراتژی "جنگ برای صلح" را به "جنگ برای پیروزی" تغییر دادیم، افزود: تا قبل از فاو استراتژی حاکم بر جبهه ها از سوی مسئولان سیاسی کشور این بود که یک عملیات انجام داده و از این طریق صلح شرافتمندانه ای را شکل دهیم. لذا از رمضان تا فاو که نزدیک 4 سال طول کشید یک استراتژی سیاسی حاکم بود، اما ما این استراتژی را تغییر دادیم و به مسئولان کشور می گفتیم یک عملیات داریم اما فرماندهان با یکدیگر تصمیم گرفته بودیم که بعد از فاو دیگر متوقف نشویم وعملیاتهای زنجیره ای را انجام دهیم که با مجموعه این عملیاتها به پیروزی برسیم.

دکتر محسن رضایی تصریح کرد: نکته مهم در عملیات فاو این بود که تاکتیک فریب بزرگ را بر ارتش عراق و آمریکایی ها پیاده کردیم؛ یعنی تا قبل از این عملیات آمریکا اطلاعات به کلی سری را در اختیار عراق می گذاشت اما در این عملیات این اطلاعات غلط از آب در آمد و بعد فتح فاو یک جنگ جدی لفظی میان عراق و آمریکا صورت گرفت.

وی در تشریح ابتکار ایران در عملیات فاو گفت: یک عملیات کاملی حدود 200 کیلومتر بالای نقطه اصلی در منطقه هور به دشمن نشان دادیم و تمام شیوه های یک عملیات را در آنجا به کار بردیم و از این طریق او را فریب دادیم به گونه ای که بعد از فتح فاو تا یک هفته ارتش عراق گیج بود و نمی دانست بالاخره ما در فاو می خواهیم عملیات کنیم یا در هور.

وی قطع ارتباط عراق با خلیج فارس، تصرف پایگاههای موشکی در فاو، همسایه شدن با کویت، تهدید اسکله های البکر و العمیه و تصرف منطقه حساس نظامی فاو را از دستاوردهای مهم عملیات والفجر 8 برشمرد و افزود: 22 بهمن 64 این عملیات شروع شد و با انهدام سنگین دشمن بعثی، ایران به پیروزی رسید به گونه ای که نام این عملیات در عراق به " عملیات کمرشکن" معروف شد.

ماجرای مک فارلین دستاورد سیاسی فتح فاو

رضایی به دستاوردهای سیاسی فتح فاو اشاره کرد و افزود: خردادماه بود که مک فارلین به ایران آمد و و اولین پیشنهاد معامله آمریکا با ایران شکل گرفت. فاو برای آمریکا آنقدر تکاندهنده بود که این احتمال را می داد که ایران صدام را شکست بدهد و بر خلیج فارس مسلط شود. پیروزی در فاو آنها را به این نتیجه رساند که در فکر معامله با ایران باشند. آنها فکر می کردند با دادن چند کیک و کتاب انجیل و چند تاو دل ما را به دست می آورند، اما آنها موفق نشدند و برگشتند.

وی به تشریح عملیات کربلای 5 پرداخت و گفت: در این عملیات ایران به 12 کیلومتری بصره نزدیک شد و مهمترین استان جنوبی عراق مورد تهدید قرار گرفت و شکستن دژهای شلمچه و زیر توپ رفتن منابع مهم نفتی بصره و ناامن شدن پایگاه هوایی شعیبیه عراق جزو اهدافی بود که به دست آمد و در این عملیات تلفات سنگینی بر عراق وارد شد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس افزود: عملیات کربلای 5 نشان داد که صدام آن نیروی مطمئن برای جلوگیری از پیروزی های پی در پی ایران نیست و صدام قادر نیست سد دفاعی منطقه باشد و تصور فروریختن سد دفاعی منطقه یعنی اینکه ایران بر کل منطقه مسلط می شود و اسرائیل مهمترین پایگاه غرب در معرض تهدید قرار می گیرد. پس آنها تصور می کردند که اگر ایران به این فتوحات برسد حتما اسرائیل شکست خواهد خورد و جهان اسلام با حمایت ایران تبدیل به قدرت بزرگ خواهد شد و منافع غرب تهدید می شود.

 عملیات والفجر8 و کربلای 5 به بن بست چند ساله آخر جنگ پایان داد

وی عملیات کربلای 5 را از نظر سیاسی مکمل والفجر8خواند و یادآور شد: عملیات کربلای 5 یک علامت خطر استراتژیک را به دنیا نشان داد که این جنگ هرچه سریع تر باید تمام شود و 6 ماه بعد قطعنامه 598 صادر شد و در کنار آن ناوهای جنگی آمریکا وارد خلیج فارس شدند و جنگ دریایی آغاز شد و جنگ شیمیایی، حملات به شهرها و حمله به منطقه خارک اوج گرفت.

دکتر رضایی افزود:عملیات والفجر8 و کربلای 5 به بن بست چند ساله آخر جنگ پایان داده و جنگ را در یک سرازیری به نفع ایران قرار داد. و تصور سقوط صدام به اندازه کافی انگیزه بخش بوده که دنیا به یک نتیجه برسد یعنی از یک طرف هویج(قطعنامه) و از طرفی چماق( فشارهای سنگین) به ایران داده می شود. به همین دلیل است که قطعنامه 598 در اوج پیروزی های ایران صادر شد و اکثر بندها به نفع ایران است از آنجایی که معلوم نبود ایران آن  را بپذیرد آن چماق را هم بلند کردند تا ایران بیشتر از این مطالبه نداشته باشد.

وی تأکید کرد: مهمترین تأثیر این دو عملیات این بود که تصور استراتژیک شکل گرفته در غرب را نسبت به جنگ تغییر داد به این معنی که تا قبل از این دو عملیات این تصور بود که این جنگ برنده ای نخواهد داشت و بگذارید 20 سال هم طول بکشد و دست ایران و عراق زیر سنگ یکدیگر قرار گیرد. اما این دو عملیات این تصور را تغییر داد و نشان داد که ایران می تواند پیروز شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قدرتهای بین الملل دیدند اگر این پیروزی ایران منجر به سقوط صدام شود خطرناک است پس تصمیم گرفتند صدام را حفظ کرده و ایران را برنده اعلام کنند و برنده بودن ایران در حالیکه صدام است یک جنگ برد-برد است و اگر ایران بیشتر خواست جلو بیاید همه دنیا را علیه او بسیج می کنیم و با استراتژی برد- برد این جنگ را تغییر دادند.

وی در پایان یکی از نامه های حضرت امام (ره) خطاب به مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی در مورد برطرف کردن کمبودهای جبهه های نبرد در زمان عملیات کربلای 5 را خواند و گفت: آنقدرعملیات کربلای 5 و والفجر 8 سخت و طاقت فرسا بود که نیروهای ما با تمام وجود شبانه روز می جنگیدند و 75 روز پاتکهای عملیات والفجر را جواب می دادیم و شب و روز برای ما معنا نداشت و عراق با تمام نیرو و امکانات به منطقه فاو حمله کرد و حدود 40 فروند هواپیمای عراق در این عملیات سقوط کرد و در هیچکدام از عملیاتها مثل فاو نیروی هوایی عراق با ما نجنگیدند و مدام حمله می کردند و منطقه به شدت بمباران شیمیایی می شد.

منبع:خبرگزاری مهر


معبر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





علي سعادت | 15:59 - دو شنبه 27 دی 1389برچسب: مک فارلین,دستاورد,سیاسی,ایران,دفاع مقدس,فتح,فاو,عملیات,کربلای 5 ,والفجر 8 ,استراتژی,محسن رضایی,
+ |

منوي اصلي
خانه
پروفايل مدير وبلاگ
پست الکترونيک
آرشيو وبلاگ
عناوين مطالب وبلاگ

درباره وبلاگ

به وبلاگ معبر خوش آمديد (تخصصي دفاع مقدس)

نويسندگان

علي سعادت

موضوعات مطالب

دفاع مقدس
رسانه ها،اخبار،مطبوعات
خاطرات
كتاب،شعر،داستان،طنز
شهدای گمنام
خانواده شهدا
عملیات ها
بسیج
مناطق عملیاتی
جانبازان
آزادگان
سرداران،شهدا
فرهنگ دفاع،جبهه
فرهنگ ایثار و شهادت
دل نوشته ای با شهدا
جشنواره ،مسابقات
فضاي مجازي،جنگ نرم و...
سينما ،تئاتر،تلويزيون
راهيان نور

نشانك وبلاگ معبر
معبر - وبلاگ تخصصي دفاع مقدس

كد لوگوي معبر

ساير امکانات

RSS


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 358
بازدید هفته : 556
بازدید ماه : 547
بازدید کل : 112545
تعداد مطالب : 667
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1

مسابقات وبلاگ نويسي

مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی سبک بالان به مناسبت هفته دفاع مقدس

اولین جشنواره «وبلاگ‌نويسی دفاع مقدس» در يزدجشنواره وبلاگ نویسی حماسه نگاران بسیج و انقلاب اسلامیجشنواره وبلاگ نویسی تبیان در حال برگزاری است . ثبت نام کنید